
 

Registration number: 2005/01                                 Registered address: G. Bamboo, Daisy Magu, Male’ 20130 

 
	
  
Reference No: 12/02/2012 
 
19 February 2012 
 

MDP Condemns Dr.Waheed Regime’s Attack on Independent Media 
 
The Maldivian Democratic Party (MDP) has condemned Dr.Waheed Regime’s attack on, 
Rajje TV, country's only TV station which broadcasts the views different to Government out 
of 4 TV channels and 4 Radio stations. 
 
Maldives Broadcasting Commission (MBC) recently warned Raajje TV that they may ask the 
"necessary authorities" to confiscate their broadcasting equipment. MBC says Raajje TV is 
only permitted to broadcast in Male' region although many people outside Male’ have been 
accessing the station via satellite.  Radio stations SunFM and religious conservative, Radio 
Atoll have been broadcasting nationwide, despite the limited broadcasting license issued for 
them, without any warnings since the formation of MBC.    
 
Raajje TV is one of the very few media outlets not under the control of the new regime or its 
allies.  
 
Allies of former President Gayoom and his associates dominate MBC’s board. The Maldives 
has four television stations that air news. DhiTV and VTV are owned by Champa Moosa and 
Gasim Ibrahim respectively. The MDP believes these two tourism tycoons helped to finance 
the 7 February coup, by providing millions of Ruffiya in bribe money for the police and 
military. Their television stations spew out a constant stream of anti-MDP propaganda and 
they have been issued a warning by MBC only once in the last two years despite they have 
violated the broadcasting regulations on multiple occasions 
 
TV Maldives, formally called MNBC, is the state TV and radio broadcaster. The network 
was overrun by protesters and mutinying police and soldiers who entered the premises by use 
of force and fire arms in the morning of 7 February, hours before former President Nasheed 
was forced to resign in a police and military-backed coup. 
 
MNBC Managing Director Adam Shareef said that President Waheed’s brother, Ali Waheed, 
led the protesters and security personnel who stormed the broadcaster. "He shook my hands 
and said that he was there to take over MNBC on behalf of Vice President Dr Waheed. This 
was before Nasheed resigned," Shareef told Minivannews.com. See: 
http://minivannews.com/politics/police-fired-gun-in-takeover-of-mnbc-video-reveals-32053 
 
Since MNBC's takeover, and its rebranding to 'TVM', the name it held under Gayoom's 
regime, it has also spewed out a daily dish of pro-government propaganda, either ignoring 
news events involving the MDP or reporting them with an anti-MDP bias. 
 



 

Registration number: 2005/01                                 Registered address: G. Bamboo, Daisy Magu, Male’ 20130 
 

"President Waheed's government has claimed it will uphold fundamental freedoms. However, 
one of its first acts since assuming power in a policy and military-backed coup is to turn the 
state broadcaster into nothing short of a government propaganda outlet, while threatening and 
intimidating the only independent television station," said MDP spokesperson Hamid Abdul 
Ghafoor.  
 
Click here for video footage capturing the moment MNBC was stormed by protesters and the 
security forces on 7 February: 
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=KUyYlO-lE7U 
 
 
ENDS 
 
 
Hamid Abdul Ghafoor 
Spokesperson, International Affairs 
 
Mobile: +9607778285 
Tel: +9603340044 


